Поетичні майстерні -Людмила Таран | Західноукраїнська мистецька спілка - Львів Интернет-магазин футболки оптом в Одессе Бібліотека кращих авторів нашого видання




Людмила Таран.   Й. С. Бах, Г. Ф. Гендель. Поетичні
інтерпретації.

                           а також   КОЛЕКЦІЯ КОХАНОК

                                                                                        Київ,
                                                                            11 листопада 2000р.

Вельмишановні панове.

Мені аж дивно самій, що я надумалася взяти участь у вашому конкурсі (років сто таким не переймалася).

Музичний твір, до того ж таких велетів, як Й. С. Бах чи Г. Гендель, - така масштабна абстракція, що мусиш бути зухвалим, наважившисьна інтерпретацію їхніх шедеврів.

Втім, мабуть, таки маю право на свою "нарацію", свій "сюжет", хай і досить суб'єктивний, чи не так?

Гадаю, писати про себе не варто. В цьому випадку вас не цікавить моє членство у Національній спілці письменників чи АУП, скільки разів я лауреатка і скільки збірок видруковано.

Бажаю вам успіхів - досягнення мети, яку поставили перед собою.

З повагою,

Людмила Таран



Г. Ф. Гендель.

Концерт для органа з оркестром (ля мажор, тв. 7 № 2)


1. Ouverture. A tempo ordinario

Пасуться золоті єдинороги з грузькими динозаврами. Вовки
Цілуються з овечками і ланню.
Де визрівають пахощі і звуки, зав'язуються вітер і дощі, -
Блаженний спокій, ясність, міра, лад і вічний час у вічних
                                                                                               виногронах.
Живий, одухотворений гербарій - від моху до жагучих орхідей;
Тут ще немає попелу і тліну, а золото жовтіє тихо, скромно
Поміж грудками ситої землі.
На всьому, всюди знати Божу руку, шорстку і щедру.

Аж ось і ми - невинні і пречисті,
Із душами дитячими: на них
Іще ніхто не написав нічого: tabula rasa.
Ангели врочисті виспівують хорали в унісон.
Чого ми хочем - і самі не знаєм, бо що таке бажання: сила? час?

Але нам треба сторожа у сни, бо відчиняє наші сновидіння хтось
                                                                                               невідомий,
Довгий і слизький. Він тягне нас по лабіринту мозку, у закапелках
Схованок і тайн показуючи те, чого не знали
І знати не хотіли. Після сну
У нас уже не ті, не чисті очі...

2
Господи, прости
Небес над нами не згортай.
Немилосердною красою
Нас вилікуй. Різцем важким
Пройди по серцю. Борозенки
Сочитимуться. Оберни
Наш куций розум і сваволю
На послушенство.
Благодать, дитяча лагідна душа
Повернеться у груди.


3. Fuga
Вогні біжучі, сморід попелища
Апокаліпсис вибухів і бур -
Усе минулося, усе забулось?

Із мезозою вийдемо? Із моря?
Усе спочатку - з глини, із ребра
З білкової розлитої клітини?

Я хочу володіти всім - і мною
Владає все на світі, і нема
Ніде умиротворення і раю.

Пожадливість і захланність - жеброта
Просіяна залишиться. Але
Кому у серці вічність просіяє?

Хто знав, що пристановище - у слові,
Хто визволив од смерті вічний дух -
Утік тривоги рваної і страху.


Й. С. БАХ. ТОКАТА ДО МАЖОР, В. 564

1. Allegro
Жебраки у церкві, калатала
Прокажених, огняні стовпи
Проповідей

і важкі дими
Від аутодафе - привселюдні
Спалення і показові страти.

Та чому ж не меншає гріха?
Карлики і плекане лицарство,
Виродки, Потвори химородні,
Всіх ковтнуть

пекельні казани.

Самобичування і стигмати,
Осявання, видива, екстаз:
Вірили - і булькала смола,
І сірчаний дим услід стелився
За сухими темними ченцями...

Спекатися пекла у душі,
Клекоту гарячої гордині
І думок тілесних - сотні років
Нас учили - та невчуто глас
І криваві води підійшли
Аж по груди.


2. Adagio

Нагими -
У просторі страждань і мук,

у нескінченному потоці
Блювотини, облуд кривавих,
Як на показ, гарячих місив, -

пливемо.


2. Trio
1.
Не квапитись, - нехай обволікає повільна золота клейковина: у спогадів - окреме існування.
Сховатися - читати щит Ахілла, чи в алкоголь упасти, чи в альков? - забутися: уже немає
Сили вдавати далеч. Потягу, снаги
Розмножуватися? - смішні потуги і залицяння цяцьок і утроб.
Згоріло все дотла. До перед-мови.
У серці - яйця відчаю і згуб: мерзенний гріх, убозтво остаточне.

2.
Приклич собі рухомий краєвид - у поїзді, наприклад, у польоті,
Вві сні чи наяву: і сам себе
Од смерті одволаєш, одвоюєш.
Але туди, де креслення крила (переріз поперечний, довжина, структура пір'я...) ангела
Самого, - туди не рвися: у робітні Бога тобі не місце...

3.
Спокійна шкіра тепла і зручна. Стирається і серце, і лице, - але хіба тобі
Кували тіло?
Коли трава постелиться - невже
Забув її колінце золоте, яке само просилося до губ і сходило м'яким солодким соком?

Звикай до смерті, як звикає жінка
До крові: не лякайся і не бійсь. Але кругом - насипано піску: у ліжку, під повіки, на волосся..
Твоя тілесна думка - затісна, але потроху учиться душа тонесеньке вимолювати слово...


3. Allegro
Оселя духу - десь там, поза нами.
І на землі він смутен, скутий. Ніч
Його виводить в обшири безмежні.

У хорі ангелів його світився голос
І vox celestis ще звучав за ним,
Коли удосвіта він повернувся долу.

Здригнулось тіло. Хто? Ніхто мовчить.
Та на єдину мить

тобі відкрились
Такі простори і така любов -

Аж хочеться від радості ридати,
І обійняти світ і приєднатись
До вічності.

    Конкурс №2

Із циклу "Колекція коханок"

                      ***
І спали не рознявшись. І вода
Несла катамаран. І напівсонні,
Серед ночі, набряклі від любові,
Були готові...

А у воді як весело кохатись
Актинії із ... я не знаю, що
Пливе до неї, у вологу квітку
Покласти золоту свою ікру.

Паруються, радіють під землею,
Чамріють од веселого злиття
Живі клітини. Темне каменюччя
Перетікає в теплі порожнини.

Це кровообіг вічного життя?..

                      ***
О, так: жіноче тіло - це крайобраз,
Пейзаж ясний, мінливий.
                                            Перехлюп,
Перетікання форм. Ти придивись
До пагорбів і видолинків - чисті
Смагляві лінії, що ладні розчинитись
І в землю увійти (хоча вони -
І лінії, і форми - це земля
У розповні).
                                            А ти її не знаєш:
Бо брати - це не значить упізнать
І злитися.

Не там шукаєш поклади любові.
Тому такий голодний, як жебрак...